2009-04-27

Försommarlängtan

Jag längtar så efter sommaren att det nästan gör ont i mig. Förra året så försvann hela flädersäsongen för mig eftersom jag höll på att renovera vår nyinköpta lägenhet. Inte hade jag ork att sätta saft medans jag målade till långt in på nätterna.

Men i år... Ja då ska det bli flädersaft, marmelad och massa sånt!

Flädermarmelad

Ingredienser

30 nyplockade klasar fläderblommor
1 st citron
25 g vinsyra eller citronsyra
2 kg strösocker
1 liter vatten
180 ml pektin (Certo)

Gör så här

Skaka blomklasarna så att damm och eventuella insekter ramlar bort. Skölj blomklasarna.
Tvätta citronerna noga i ljummet vatten. Skiva dem tunt.
Varva blommor, citron och vinsyra.
Koka upp vattnet med 1 kg socker så sockret löser sig. Häll det över blommorna och låt det hela stå 3-4 dygn.
Sila bort citron och blommor.
Koka upp med 1 kg socker och låt koka livligt 1 minut.
Tag grytan från värmen och rör ner pektin. Rör sakta i 5 minuter.
Häll i väl rengjorda burkar och tillslut dem. Förvaras kallt.

Om marmeladen blir för tunn/lös kan den kokas upp igen och mer pektin tillsättas.
Använd som smörgåspålägg, fyllning i kakor och tårtor eller till garneringsgelé till tårtor.

Inga kommentarer: