2010-06-23

Fläderdags

Lite överoptimistisk var jag allt, när jag i morse tog med mig en papperskasse samt sax för att efter avlämning av lilla E på fritids ge mig ut för att plocka fläderblommor. Det fanns bara några få åtkomliga blomklasar på buskarna, de flesta klasarna dröjer det nog ett antal dagar innan de slår ut, men jag lyckades i alla fall få ihop tillräckligt för att sätta en enkel sats av fläder och jordgubbssaft. Just nu står den och gosar till sig i kylskåpet.
Det ska bli spännande att smaka av den när den är klar på söndag.

Fläder- och jordgubbssaft
ca 3,5 liter
30 klasar nyutslagna fläderblomsklasar
2 citroner
500-600 g jordgubbar i skivor (frusna går fint)
30 g citronsyra
2 kg socker
2 liter vatten

ev atamon

Skölj klasarna för att avlägsna kryp av allehanda slag. Skiva citronerna och jordgubbarna. Ta bort citronskivor som enbart består av skal och "vitt". Drag bort större delen av det gröna på blomklasarna och lägg blommorna i en stor bunke. Varva blommor med citronskivor och jordgubbar. Strö över citronsyran.
Koka upp vattnet och blanda i sockret så att sockret löser sig. Häll den kokheta vätskan över blommorna.
Låt stå i 5 dygn, sila av och frys in i påsar. Tillsätt atamon eller natriumbensoat ifall du önskar längre hållbarhet.

Jordgubbarna och citronskivorna kan man koka marmelad av. Mixa i så fall citronskivorna lite snabbt och använd syltsocker.

Inga kommentarer: