2010-06-27

Fläder- och jordgubbsaften är färdig

5 dagar i kylen tog det, men nu är den klar. Min fläder- och jordgubbssaft alltså. Det är helt otroligt vilken vacker färg det blev på saften! Dessutom smakade den alldeles förträffligt. Jag är hemskt nöjd med den, nu är det bara att hinna med en omgång "vanlig" flädersaft innan de blommar över.
Det mesta av saften tappade jag upp i 3-literspåsar, ca 1/2 liter i varje. Sedan snurrade jag till påsen och knöt ordentligt så att saften får lite utrymme att expandera när den fryser. Frysförvaring är bästa sättet att förvara den här saften.

Jag petade bort så mycket fläderblom som gick från jordgubbarna och citronskivorna och hackade citronen, sedan kokade jag dem samt 1 dl saft med samma vikt syltsocker till en marmelad. Den ser också alldeles förträfflig ut.

Imorgon ska barnen bjudas på minst varsitt glas saft. Jag tror de kommer gilla den lika mycket som jag gjorde.

Inga kommentarer: