2010-03-02

Ful Medames

Det är dags att göra slag i saken och äta lite mer nyttigheter, tänkte jag, så jag inhandlade en bunt olika sorters torkade bönor för att koka och lägga i frysen. Allt gick utmärkt med borlottibönorna och flageoletbönorna, men sedan kom jag till de halverade bondbönorna... Det blev mos av hela alltet! Bondbönsmos... Det såg mest ut som en ledsen ärtsoppa när jag lät dem rinna av i durkslaget.

Men skam den som ger sig, istället för infrysta bondbönor så har jag tillverkat ful medames, en egyptisk bondbönröra som påminner ganska mycket om hommus.

Jag mixade bönmos med vitlök, citronsaft, olivolja, bladpersilja och olivolja och smakade av med salt, peppar och chiliflakes. Det smakade riktigt gott, men blev väl slätt, så då rörde jag ner mer bönmos så att det hela fick lite mer spännande struktur. Det hela packades på påse och det mesta fryste jag in. Resten ska ätas de närmsta dagarna tillsammans med ett gott bröd... Inte helt tokigt på hela taget!

Inga kommentarer: