2009-11-29

Igår firade vi maken...

Det var massa kompisar som kom på besök och jag hade ordnat med glögg och glöggtapas.
Jag bjöd på både salta och söta tilltugg till glöggen;
  • Saffranssnurror med skinka & pesto
  • Forbondekorv
  • Miniköttbullar med soltorkade tomater (till barnen)
  • "Bygg din egen snitt" med vörtbröd och rågbröd
    • Pålägg 1: whiskygravad lax med gravlaxsås
    • Pålägg 2: skinka, sharonfrukt och waldorfröra
    • Pålägg 3: grov leverpastej
  • Dadlar fyllda med ädelost
  • Camembert fylld med glöggmarinerade russin och aprikoser samt chokladmandel
  • Sockersaltade kryddnötter
  • Saffranspannkaka, salmbärssylt och grädde
  • Syltgrottor med hjorttonsylt eller vinbärssylt
  • Hemgjorda pepparkakor
  • En skål med dadlar & fikon
  • Frukt
  • Pepparkakor
    • Tillbehör 1: citrussmör
    • Tillbehör 2: ädeloströra
  • Kanelmandel
  • Saffransgifflar med mandelmassa och äpple
  • Glögg (alkoholfri samt vinglögg)
  • Saft
  • Julmust
  • Kaffe

Jisses vad vi åt! En kompis, som är vegetarian, tittade på alla läckerheter och utbrast "Synd att jag inte äter sånt där, det ser så himla gott ut!" (Han fick nöja sig med det som inte innehöll kött eller fisk, det var ju en hel del det också.)
Idag insåg jag att jag missat plocka fram de honungs- och citrusmarinerade oliverna...


Inga kommentarer: