2010-05-23

Rabarberkyckling

Att lägga rabarber i kycklinggrytan kändes lite oväntat när jag hittade ursprunget till det här receptet på Arlas hemsida. Men gott var det, syrligt och somrigt och barnen åt med förtjusning. Om man vill minska syrligheten lite kan man stoppa i lite mer honung. Jag lagade min rabarberkyckling på halvtinade kycklingfiléer och ökade då på tiden till 25 minuter i ugnen. Eftersom såsen kändes lite väl tunn så lade jag till lite redning i den.

Rabarberkyckling
4 port
1/2 kg kycklingfiléer (dela varje filé i 2 delar) eller kycklinglårfiléer
lite salt
smör
3 dl rabarber i bitar
3 dl vispgrädde
2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
1/2 msk ljus maizenaredning
1/2-1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta eller 1 tsk vitlök på burk
1 tsk salt

Garnerning
1/2 dl klippt gräslök

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Salta kycklingen och bryn den i smör i en stekpanna så den får fin färg. Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen.
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Strö över gräslöken. Servera med bulgur eller ris samt en grönsallad.

1 kommentar:

Sara sa...

Tackar för tipset på den här goda och somriga kycklingen med en ovanlig kombination.