2017-12-22

Julkorv i slökokaren

Ikväll har vi ätit julkorv. En riktigt god rå julkorv från Percys Kött som jag tillagade i slökokaren. Och senap och potatis och rödkål och långkål och en verkligt god apelsinsallad.
Eller ja... Jag och maken M har ätit allt det ovanstående. Sonen åt 2 potatisar och dottern en bit korv. Så trist att laga god mat som barnen inte ens vill smaka på. Nåja, de får väl vara hungriga då!
Jag och M blev i alla fall mätta!

Julkorv i slökokare.

Lägg ner julkorv i grytan och tillsätt vatten så det täcker. Tillsätt salt (ca 1 msk/liter), nåt lagerblad, lite kryddpepparkorn och vitpepparkorn. Jag hade även i några (4 st) nejlikor och en stjärnanis.
Pricka korven med en smal nål eller tandpetare.

Sedan körde jag på låg inställning i ca 2 timmar, eller temometer i mitten av korven visar minst 72 grader. Det blev perfekt!



Inga kommentarer: