2013-03-29

Lasagne med lammfärs, fetaost och rosmarin

Detta är en suverän lasagne som jag hittat i ett receptblad från ICA Maxi.
Eftersom jag är rädd att tappa bort det så får det härmed äran att läggas in på bloggen... :)
Om jag minns rätt så använde jag torkade lasagneplattor och extra mycket bechamelsås och strösslade fetaosten över varje lager istället för att ha den i såsen. Jag gillar lasagne med många lager!

4 portioner

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
400 g lammfärs
1 msk smör
1 msk hackad färsk rosmarin
1 frp (375 g) krossad tomat med chili
1 dl chilisås
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
200 g färska lasagneplattor

Ostsås:
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
200 g fetaost

Sätt  ugnen på 225 grader. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek köttfärs, lök och vitlök i smör tills allt fått lite färg. Tillsätt rosmarin, krossade tomater och chilisås. Låt koka samman ca 10 minuter, gärna längre. Smaka av med salt och svartpeppar.

Ostsås: Vispa ut mjölet i lite av mjölken i en gryta och koka upp till en tjock redning. Koka upp resten av mjölken och grädden i en separat kastrull. Rör ner gräddmjölken i redningen och smula ner hälften av fetaosten.

Skär lasagneplattorna så de passar formen. Varva ostsås, lasagneplattor och köttfärssås i en ugnssäker form. Börja och avsluta med ostsås och lägg extra fetaost överst. Grädda i mitten av ugnen, ca 20 minuter. Servera med sallad.

Inga kommentarer: