2010-04-04

Karamelliserad mispel

Det följde med mispel senast i min blandlåda från den ekologiska frukt- och gröntleverantören. Mispel är en sådan där sak som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Den ser ut som en liten och vackert gyllengul apikos, men smakar surt så in i bängens med bara en liten ton åt aprikoshållet... Inget jag frivilligt stoppar i munnen med andra ord. Men nån sorts inläggning eller tillagning borde ju kunna piffa till det hela, så jag bestämde mig för att karamellisera dem. Det blev ett ruskigt gott tillbehör till gårdagens lammstek.

Karamelliserad mispel
7-8 misplar
1 msk smör
2 msk mörkt muskovadosocker (mer om misplarna är väldigt sura)
salt och peppar
1 msk hackad färsk rosmarin
2 tsk balsamäppelvinäger

Kärna ur och dela upp mispeln i mindre bitar. Jag klyftade den i en 4 klyftor som jag sedan delade på hälften. Är skalet tunt behöver de inte skalas.
Smält smöret i en kastrull och låt det bli gyllene. Tillsätt sockret och låt puttra i smöret så det smälter ordentligt.
Tillsätt mispeln, salt, peppar och rosmarin och låt puttra tills de mjuknat. Slå på vinägern och låt puttra ytterligare en minut.

Häll upp i en skål och servera som tillbehör till kött.

Inga kommentarer: