2010-02-03

Surdegscrumpets - eller hur man ser att ens surdeg lever och har hälsan

En god vänninna till mig tipsade mig igår om ett recept hon läst på en hemsida tillhörande den amerikanska mjölproducenten "King Arthur Flour". De har en hel del recept där för surdeg och sånt som intresserar mig. Receptet i fråga var för surdegscrumpets, en sorts tjock pannkaka som man i England äter med smör och marmelad.

Den stora poängen med recepet var att man använde den del av surdegen som man annars slänger bort när man håller på att mata sin surdeg inför bakning - och sånt känns ju alltid ganska onödigt. Slänga finfin surdegsstart - bara för att den växer och mår bra... Hu!

I alla fall så är surdegscrumpets en perfekt ursäkt till att komma ihåg att mata upp sin surdeg lite då och då, och dessutom ger den dig en möjlighet att testa om det fortfarande är liv i surdegen. Ta alltså och rör ihop din surdeg och ta sedan undan 1 kopp med surdegsstart när du ska mata din surdeg istället för att hälla bort den. Jag gjorde 4 portioner pannkaks-crumpets och använde då en blandning av min rågsurdeg och min vetesurdeg. Hälften av varje lite drygt.

Crumpets av surdeg

2 portioner
1 cup (lite knappt 2,5 dl) surdegsstart
1 tsk socker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Blanda surdegsstarten så att den är jämn och fin. Häll surdegsstarten i en skål som det går att vispa i. Blanda socker, bakpulver och salt. Häll ner i bunken och vispa ihop allt. Pooof! så har du massor av bubblor i smeten. Helt fantastiskt, det tar bara 10 sekunder för det att bubbla till sig.
Crumpetssmet ca 20 sekunder efter det att salt, socker och bakpulver blandats i. Lägg märke till hur mycket bubblor som har bildats.

Smörj runda crumpetsformar (eller urdiskade tonfiskburkar med lock och botten borttagna) och ställ i en gjutjärnspanna. Låt bli varmt innan du fyller i smeten i formarna så det blir runt 1,5 cm tjockt med smet. Stek tills de torkat på ovansidan (inte för hög värme) och pilla loss ur formarna så du kan steka på andra sidan.

Alternativt så kan man dra upp värmen lite till och steka som plättar. Inget fett behövs i teflonpanna. Jag använde min trofasta elektriska plättstekare.
Här har smeten stelnat och man ser bubblorna tydligt.

Låt svalna på galler och packa i påse. Det funkar finfint att stoppa dem i frysen tills dess att det är dags att rosta dem. (Crumpets ska tydligen alltid rostas innan de äts.) Servera med smör som får smälta in i hålen och antingen sylt/marmelad eller kanske lönnsirap.
 Ovansidan av en omgång crumpets. Bubblorna syns dock bäst på undersidan.

Som avslutning kan jag berätta att surdegscrumpets smakar som matiga pannkakor. De är jättegoda och man märker inte av att det inte är ägg, mjölk eller fett i smeten. Mycket praktiskt sedan när sonens äggallergiske bästis kommer på besök!

Inga kommentarer: